Blog: Waarom integratieplatforms de toekomst zijn | Door Abi Olatunbosun

Auteur: Abi Olatunbosun

 

Naadloze integratie van al je systemen en apparaten is misschien wel de grootste asset die je bedrijf op dit moment kan hebben. Gelukkig is integratie een stuk makkelijker geworden nu de benodigde tools verhuizen naar de cloud en worden aangeboden op abonnementsbasis. Veel van deze IPAAS-integratietools (Integration Platforms as a Service) zijn krachtiger dan ooit, veelzijdig en betrouwbaar. Daarnaast zijn ze ook nog eens beschikbaar voor een fractie van wat integratie ooit kostte.

Integratie betekent op z’n simpelst gezegd dat je verschillende systemen met elkaar laat communiceren. Een integratietool vertaalt zo bijvoorbeeld, onder andere, de communicatie tussen verschillende apparaten en systemen zodat ze optimaal op elkaar aansluiten. Toch is het functionaliteit die niet onderschat moet worden. In mijn ervaring als technical architect en lead developer heb ik gezien hoe het beschikken over verregaande en betrouwbare integratie is uitgegroeid tot een van de meest cruciale assets die je als bedrijf op dit moment kunt hebben.

Dat heeft voor een groot deel te maken met wat sommigen de Vierde Industriële Revolutie noemen. Dit is een term die gebruikt wordt om het tijdperk aan te duiden waarin Big Data, Artificiële Intelligentie en de Internet of Things (IOT) steeds belangrijker worden. Deze technieken zijn steeds meer nodig zijn om aan de veranderende vraag vanuit de klant te voldoen, ook voor midden- en kleinbedrijven. Het gevolg is dat er een groeiende hoeveelheid systemen en apparaten gebruikt zal worden om de klant optimaal te bedienen. En dat betekent dat er dus ook meer toegevoegde waarde te vinden is in het integreren van deze systemen.

Deze ontwikkelingen zijn een aantal van de grootste redenen waarom integratie zo belangrijk is voor moderne bedrijven. Alleen wanneer je kunt vertrouwen op een snelle, veelzijdige en stabiele integratie van je systemen en apparaten, kun je de maximale toegevoegde waarde uit je IT-ecosysteem halen. De juiste integratie kan zo het verschil betekenen tussen tijdelijk succes en toekomstbestendigheid.


IPAAS: toegankelijk, krachtig en flexibel
IPAAS is het containerbegrip voor integratiecapaciteiten, platforms en tools die worden aangeboden als een dienst in de cloud. Steeds meer functionaliteit is op deze manier beschikbaar omdat de voordelen groot zijn. Zo heb je via de cloud toegang tot de allernieuwste technologie en diensten die constant up-to-date zijn. Waar je eerst grote investeringen moest doen om de technologie en expertise zelf in huis te halen, hoeft dat nu niet meer. Integratieplatforms zijn betrouwbaarder, goedkoper en bieden niet alleen een grote hoeveelheid voorverpakte, tijdbesparende mogelijkheden, maar zijn ook volledige op maat te maken.

In deze blog ga ik kort in op twee krachtige IPAAS-tools die worden aangeboden door SAP. Als eerste kijk ik naar de CPI-tool van SAP (Cloud Platform Integration). Dit is een veelzijdige kernoplossing die een enorm aanbod SAP en non-SAP-applicaties kan integreren. Daarna ga ik in op de API Management-oplossing van SAP. Deze faciliteert de cruciale rol die API’s spelen binnen een integratielandschap. Met de API Management-oplossing is het mogelijk API’s te beveiligen, analyseren en beheren. Ik laat zien hoe deze twee oplossingen elkaar aanvullen wanneer ze naast elkaar gezet worden in een zogenoemde SOA (Service Oriented Architecture). Dit is een IT-principe dat uitgaat van het gebruiken en ontwikkelen van herbruikbare diensten. Het legt de nadruk op samenwerking tussen deze diensten voor een zo robuust mogelijke integratie.

 

CPI: betrouwbare en veelzijdige integratie, elke dag
Bijna iedereen winkelt weleens online. Volgens het Centraal Bureau voor de Statiek (CBS) heeft 78 procent van de Nederlanders weleens online gewinkeld. Ze doen dit daarbij ook steeds vaker en voor meer geld. Er komen bij zo’n online bestelling een flink aantal verschillende systemen, apparaten én partijen buiten de webwinkel zelf kijken.

Neem bijvoorbeeld de mogelijkheid om pakketjes op de dag van bestelling te ontvangen. Dit vraagt om verregaande integratie tussen onder andere de retailer, leverancier en logistieke dienstverlener. Hoe beter en verder deze integratie gaat, hoe meer waarde er geboden kan worden aan de klant. Integratie is de sleutel achter veel moderne e-commerce successen, zoals betere bevoorrading, bestellingen op maat (integratie tussen retailer en leverancier), snellere levering, track en tracing van pakketjes (integratie tussen retail en logistiek) en integratie met e-commerce-gerelateerde apparaten zoals smart speakers en de Amazon Dash Buttons.

Met de CPI-tool kan al deze integratie uitgevoerd worden binnen een toegankelijke en gebruiksvriendelijke browsertool, de zogenoemde IDE (Integrated Development Environment). Daarnaast maakt de CPI-tool ook gebruik van wat we het RDA-principe (Rapid Development Approach) noemen. Dat betekent dat het bovengenoemde soort integratie meestal in een stuk kortere tijd (2 weken tot 1 maand) opgebouwd kan worden dan wanneer een bedrijf het met de eigen capaciteiten moet doen. In veel gevallen kan het zelfs nog sneller. De CPI-tool beschikt namelijk over enorm veel voorverpakte functionaliteit. Hierdoor is het in een groot aantal scenario’s niet eens nodig om de integratie vanuit het niets op te bouwen. Dat geldt vooral wanneer het om SAP-naar-SAP-integratie gaat.

 

Beheer je API’s op een veilige manier
API’s zijn cruciaal voor het integratielandschap omdat ze het mogelijk maken om functionaliteit en diensten te delen met klanten of andere bedrijven. API’s zullen daarom steeds belangrijker worden voor bedrijven die hun connectiviteit willen operationaliseren voorbij de grenzen van hun eigen organisatie.

De API Management-tool van SAP maakt het mogelijk om deze functionaliteit op een veilige manier te delen en data te verzamelen over het gebruik van je API—een cruciale Business Intelligence-asset wanneer je de API te gelde wilt maken. De tool faciliteert het beschikbaar maken van API’s (provisioning), beheer (governance), beveiliging (security) en het te gelde te maken van de API (monetization).


Internet of Things (IOT)
Het naast elkaar positioneren van de CPI-tool en API Management in een SOA-landschap legt de basis voor verregaande integratie die in meerdere scenario’s kan worden toegepast. Naast het te gelde maken van je API en het integreren van bijvoorbeeld de logistieke en voorraadketenen binnen een e-commerce situatie, biedt de combinatie van de twee tools de benodigde transformatie-, connectiviteits- en routingfunctionaliteit voor het integreren van Internet of Things-apparaten (IOT) binnen een IT-ecosysteem.

IOT-apparaten gebruiken API’s om verbinding te leggen met grotere infrastructuren. Neem bijvoorbeeld een IOT-sensor die rookgerelateerde informatie verzamelt binnen een gebouw. Wanneer er brand uitbreekt wordt de data doorgestuurd naar de API Management-tool en die beveiligt en beheert deze data. Vervolgens stuurt het deze data door naar de CPI, die de informatie binnen de grotere infrastructuur beheert en vertaalt (transformeert) zodat het bijvoorbeeld naar de systemen van de brandweer of gebouwbeheerder doorgestuurd kan worden (routen).


Duizenden signalen, één platform
Het bovenstaande scenario betreft een enkel apparaat. Maar de API Management-tool en CPI-tool kunnen samen de signalen van duizenden apparaten en systemen automatisch ontvangen, verbinden, transformeren en routen. Het gevolg is een ongecompliceerde, efficiënte, flexibele en krachtige dienst die de integratie binnen zelfs de meeste complexe IT-landschappen terug naar één kanaal brengt.

Voor het bedrijfsleven is deze ontwikkeling van groot belang. Waar het midden- en kleinbedrijf tot zeer recent nog de integratieboot afhield, is krachtige, kosteneffectieve integratiefunctionaliteit nu voor iedereen beschikbaar. Integratie is niet langer de grote drempel op weg naar schaalvergroting of rem op de nodige uitbreiding van activiteiten om een toekomstbestendig bedrijf te realiseren. Bedrijven kunnen daarbij dankzij de RDA-aanpak ook nog eensÍ hun ideeën sneller naar de markt brengen dan ooit.

Bij Xperi hebben we meerdere klanten gezien die deze tools gebruiken om hun dagelijkse bedrijfsactiviteiten te verbeteren. Ben je geïnteresseerd in deze of andere soortgelijke oplossingen? Neem dan contact met ons op: info@xperi.nl of bel 073 – 7440 113.

•••