Skantrae stelt haar klant centraal

Majestic en Xperi gezamenlijk succesvol met SAP
7 februari 2017
SAP Proces Orchestration: Priorisering van berichtenstroom
12 september 2017
Alles weergeven

Skantrae stelt haar klant centraal

Skantrae, een innovatief handelsbedrijf in deuren, loopt voorop in het gebruik van IT. Zo speelt Skantrae met IT in op het steeds professioneler wordende dealernetwerk en de opkomst van marktontwikkelingen zoals m-commerce.

Skantrae stelt haar klant centraal

Skantrae is van origine een echt handelsbedrijf. Deuren werden ingekocht, op voorraad gelegd en verkocht. Natuurlijk aan veel klanten in de bouw via de bouwmaterialen groothandel, maar ook in grote aantallen aan klanten in de doe-het-zelf markt via alle landelijke retailketens.

De laatste jaren is er een verschuiving ingezet waarbij leveren vanuit voorraad steeds meer plaats maakt voor maatwerk. De klant kan via websites en bestelzuilen in de winkels zijn gewenste deur configureren, inclusief glas en beslag. Hierbij kunnen de maten, kleuren, fotoprints, briefsleuven etc. naar wens worden toegevoegd.

Om het consumenten eenvoudig te maken om een deur te kiezen uit het enorme binnendeuren assortiment, ontwikkelde Skantrae een Augmented Reality-app (bron: retailtrends.nl) waarmee Skantrae ver voorop loopt in de markt. De gebruiker opent in de app zijn camera en kan vervolgens één van de binnendeuren virtueel en in 3D aan de ruimte toevoegen. ‘De bestaande ruimte smelt samen met de gekozen deur’. De gebruiker kan hierbij door het assortiment swipen en zo bepalen welke deur het beste in de ruimte past. Daarna kunnen details zoals de kleur, het beslag en eventueel een glas-set gekozen worden. Ook de brochure van Skantrae is binnen de app in 3D te bekijken. Daarvoor moet de gebruiker de camera richten op een app-icoon in de papieren brochure waardoor deze in 3D tot leven komt.

Kortom: Skantrae is allang geen gewoon handelsbedrijf meer!

Logistieke proces

Skantrae gebruikt al meer dan 10 jaar SAP voor haar logistieke processen. De initiële inrichting heeft in de transitie van voorraad, naar klantorder gestuurde voorraad steeds geprobeerd de werkelijkheid te volgen met als gevolg dat er heel veel ordersoorten, positietypes en procesafhandelingen plaatsvinden. Deze zitten allemaal in het hoofd van de medewerkers die met veel kunst en vliegwerk dit allemaal in het systeem konden verwerken.

In samenwerking met Xperi is geconcludeerd dat het mogelijk is om een oplossing te creëren op basis van standaard SAP, waarbij de variant configurator van SAP een centrale rol speelt.

Alle proceskennis wordt vastgelegd in de stamgegevens van de variant configurator, waardoor er significant minder nabewerkingen op verkooporders benodigd zijn. De oplossing reduceert het aantal te beheren artikelnummers en is toekomstbestendig waardoor toekomstige ontwikkelingen zoals koppelingen aan webshops of klant/leveranciers portalen kunnen worden opgezet.

Inrichting nieuw ERP SAP 2.0

Om het systeem ondersteunend te maken voor ingewikkelde processen zijn onder andere de volgende onderdelen volledig nieuw ingezet:

  • De variant-configurator
    Met de variant-configurator kan een product worden aangepast aan diverse specificaties.
    Deze is binnen de inrichting zeer uitgebreid opgezet waardoor de verkoopbinnendienst aan de hand van een vragenlijst alle opties van het product afhandelt en de processen (prijsbepaling, stuklijsten, productie en inkoop) correct aanstuurt;
  • Magazijn
    De magazijnprocessen zijn met RF-scanners ingericht zodat deze processen veel efficiënter en real-time werken;
  • Producten
    Het aantal producten in SAP is aanzienlijk teruggebracht,
    doordat deze producten aan de hand van de product-configurator middels opties kunnen worden aangepast, in plaats van alle opties als afzonderlijke producten te vermelden;
  • Vereenvoudiging

Het databeheer hierdoor is vereenvoudigd;

  • Mogelijkheid tot koppelen van configurabele websites waarbij SAP leidend is;
  • Een nieuwe implementatie van Business Objects (BO), waarbij het nieuwe business model meteen in de laatste versie van BO is afgebeeld.

Xperi aan het woord

Het was een behoorlijk ingewikkeld scenario waar bleek dat er 28 Excelsheets met mogelijke scenario’s waren die afgehandeld moesten kunnen worden. We zijn 12 juni live gegaan en na 2 weken is de ondersteuning al grotendeels afgebouwd. Skantrae is zeer tevreden over het systeem en nu de basis helemaal goed is heeft men de volgende fase al gepland.

Over Skantrae
Skantrae B.V. is gevestigd in Zevenaar en is al ruim 30 jaar actief is op de Nederlandse en Belgische deurenmarkt. Haar doelstelling is om kwalitatief hoogwaardige binnendeuren, buitendeuren en aanverwante producten op de markt te brengen. Productontwikkeling van binnen- en buitendeuren gebeurt in eigen huis en Skantrae blijft continue op zoek naar de laatste innovaties en verdere verbetering van haar producten. De bedrijfsnaam Skantrae is een samentrekking van de woorden Skandinavië en Trae, het Deense woord voor hout. Skantrae heeft namelijk een sterke associatie met het kwaliteitsimago van de Skandinavische houtindustrie.